Projekt:
Lego Roboti pro začínající programátory
Anotace projektu:
Projekt
je zaměřen na výuku programovacích technik pro žáky prim až kvint. Žáci se naučí
používat programovací techniky a algoritmizace v součinnosti s programem IMAGINE
LOGO a následnou aplikací na Roboty stavebnice Lega. V rámci projektu budou
programovat pohyby robotů v různých akcích na základě znalostí programování v
LOGU. Vypíšeme soutěž pro ostatní ZŠ a partnerské školy v aplikacích na robotky
v Legu. Partnerské školy se sejdou během roku na dvou seminářích a dvou
soutěžích(i pro ostatní školy). Cílem projektu je zajímavým způsobem využít
stavebnici Lego robotků pro začínající malé programátory. Naučí se základům
programování a uvidí výsledky své práce v praxi přímo na robotcích, které budou
programovat. Pořádáním soutěží se vytvoří soutěživá atmosféra při tvorbě
zajímavých postupů a programů. Starší žáci budou mít na starosti začínající
programátory a v součinnosti s učiteli budou pomáhat při projektu. "Hraní s
robotky" bude pobídkou do dalšího studia programování.
Popis navrhovaného řešení:
Projekt je plánován na jeden rok. Na začátku projektu budou žáci seznámeni se stavebnicí Lego roboti a se softwarem Robolab a se základy programování v programu Imagine Logo(programování želvičky). Budou vytvářet programy na robotky. Skupiny budou konzultovat a porovnávat svoje práce i přes Internet. Svoje výsledky budou prezentovat na vzájemných seminářích dvakrát za rok. Sami si nafilmují a zpracují videomateriál. Na konci školního roku uspořádáme soutěž programů robotů. Řešitelský tým v součinnosti s ostatními vyučujícími informatiky sestaví metodické listy a sbírku příkladů a programů s novou technologií (Robolab) a umístí na web. Uspořádáme dva semináře na výměnu zkušeností a dvě soutěže i partnerských škol. Připravíme učitele programování na práci se softwarem. Studenty motivujeme pro praktické úlohy a učíme vzájemné komunikaci a spolupráci různých týmů z jiných škol. Vše podle časového harmonogramu na 1 rok.
Na
začátku projektu budou žáci seznámeni se stavebnicí Lego roboti a se základy
programování v programu Imagine Logo(programování želvičky). Budou vytvářet
programy na robotky jak na naší škole, tak na partnerských školách. Skupiny
budou konzultovat a porovnávat svoje práce. Svoje výsledky budou prezentovat na
vzájemných seminářích dvakrát za rok. Pro vzájemnou komunikaci budou používat
Internet a filmové ukázky pohybů robotů. Sami si nafilmují a zpracují materiál.
Na konci školního roku uspořádáme soutěž programů robotů. Budou tedy porovnány
výsledky současných strukturovaných programátorů (starší žáci-pomocníci) a
programátorů začátečníků(mladší žáci - primáni apod). Po roce výuky se softwarem
Robolab porovnáme výsledky obou skupin a připravenosti na další programovací
techniky a jazyky.
Používaný software:
Robolab ke stavebnici Lego
Tisková zpráva:
V projektu Lego Roboti pro začínající programátory jsme se věnovali žákům z nižšího stupně gymnázia a hravou formou jsme je naučili základy programování. Používali jsme evaluovaný SW Imagine Logo a SW Robolab Lego. Žáci stavěli různé modely robotků a naučili se je ovládat pomocí programů v Robolabu. Základní struktury programování se naučili v programu Imagine Logo. Svoje robotky programovali, filmovali kamerou - sledovali jejich pohyby, fotografovali svoji práci. Naučili se zpracovávat fotografie do galerií na web, stáhnout a sestříhat nafilmované video. Svoje práce zasílali studentům do partnerské školy Gymnázium Náchod. Uspořádali jsme přehlídky a soutěže modelů robotků. Uskutečnili jsme vedeokonferenci s přímým přenosem soutěže o nejlepšího robotka se studenty Gymnázia Náchod, kam jsme zapůjčili jednu stavebnici Lego robotů. Programy, fotografie a videa jsme umístili na web.
Kontaktní osoba GML Brno:
RNDr. Hana Křetínská
Kontaktní osoba Gymnázium Náchod:
RNDr. Jan Preclík
Název organizace: |
Gymnázium Matyáše Lercha, Brno, Žižkova 55 |
Obec: |
Brno |
PSČ |
616 00 |
Ulice, č.p. |
Žižkova 55/980 |
Telefon: |
+420 541 243 892 |
Fax: |
+420 541 243 894 |
e-mail: |
|
Číslo školícího střediska (z evidence MŠMT) |
28433/2004-551-465 |